Zasady kwalifikacji na studia od roku akademickiego 2024/2025

STUDIA PIERWSZEGO STOPNIA I JEDNOLITE STUDIA MAGISTERSKIE
Wytyczne do egzaminów, sprawdzające uzdolnienia artystyczne na kierunki architektura oraz architektura krajobrazu
  • Architektura

    Informacje dla kandydatów zdających egzamin wstępny z rysunku odręcznego sprawdzającego uzdolnienia artystyczne na kierunek studiów Architektura

    1. Egzamin odbędzie się w formie stacjonarnej w siedzibie uczelni.
    2. Egzamin składa się z dwóch części:
      • Część 1: rysunek z natury – maksymalna liczba punktów SGGW do zdobycia to 25 pkt, minimalna liczba punktów niezbędna do zaliczenia egzaminu to 7,5 pkt;
      • Część 2: rysunek z wyobraźni – maksymalna liczba punktów SGGW do zdobycia to 25 pkt, minimalna liczba punktów niezbędna do zaliczenia egzaminu to 7,5 pkt. Egzamin uważa się za zdany, jeżeli kandydat z każdej części egzaminu otrzyma minimalną liczbę punktów.
    3. Data egzaminu: 26 czerwca 2024 r.
    4. Dokładne miejsce (budynek, sala) oraz godzina egzaminu zostanie podane na 2 – 3 dni przed egzaminem w niniejszym komunikacie.
    5. Do egzaminu przystępują kandydaci zarejestrowani w systemie Internetowej Rekrutacji Kandydatów (IRK) na kierunek studiów architektura, którzy wnieśli opłatę rekrutacyjną.
    6. Kandydat, przystępujący do egzaminu wstępnego, zobowiązany jest przed wejściem na salę egzaminacyjną do okazania dowodu tożsamości oraz dowodu wniesienia opłaty za przeprowadzenie rekrutacji, gdy opłata ta nie jest widoczna na koncie kandydata w IRK.
    7. Kandydat, w trakcie trwania egzaminu, nie może używać telefonu komórkowego, odtwarzaczy ani innych urządzeń rejestrujących obraz i/lub dźwięk pod rygorem unieważnienia egzaminu.
    8. Nieprzystąpienie do egzaminu w wyznaczonym terminie lub nieuzyskanie minimalnej liczby punktów, oznacza uzyskanie zerowej liczby punktów SGGW z tego egzaminu, co równoznaczne jest z uzyskaniem zerowego wyniku kwalifikacji.

     

    CZAS WYKONANIA PRACY EGZAMINACYJNEJ

    Rysunek z natury – 120 min
    Rysunek z wyobraźni – 120 min.

    TECHNIKA WYKONANIA

    Technika rysunkowa czarno-biała, ołówek.

    TEMATYKA PRACY

    Część 1. Rysunek z natury – kompozycja składająca się ze stosunkowo niewielkich i nieruchomych przedmiotów, zróżnicowanych materiałami i teksturami, w określonym ujęciu świetlnym.

    Część 2. Rysunek z wyobraźni – kompozycja na podstawie opisu brył elementarnych i/lub pochodnych tych brył lub kompozycja o charakterze architektonicznym.

    MATERIAŁY NIEZBĘDNE DO WYKONANIA PRACY

    SGGW zapewnia deski i arkusze rysunkowe (50×70). Kandydat zabiera na egzamin własne przybory rysunkowe – ołówki różnego typu, temperówki, gumki. W trakcie egzaminu awaryjnie będą dostępne ołówki HB i B2, temperówki, gumki.

  • Architektura krajobrazu

    Informacje dla kandydatów zdających egzamin wstępny z rysunku odręcznego sprawdzającego uzdolnienia artystyczne na kierunek studiów Architektura Krajobrazu

    1. Egzamin odbędzie się w formie stacjonarnej w siedzibie uczelni.
    2. Egzamin składa się z jednej części. Maksymalna liczba punktów SGGW do zdobycia to 50 pkt, minimalna liczba punktów niezbędna do zaliczenia egzaminu to 15 pkt.
    3. Data egzaminu: 25 czerwca 2024 r.
    4. Dokładne miejsce (budynek, sala) oraz godzina egzaminu zostanie podane na 2 – 3 dni przed egzaminem w niniejszym komunikacie.
    5. Do egzaminu przystępują kandydaci zarejestrowani w systemie Internetowej Rekrutacji Kandydatów (IRK) na kierunek studiów architektura krajobrazu, którzy wnieśli opłatę rekrutacyjną.
    6. Kandydat, przystępujący do egzaminu wstępnego, zobowiązany jest przed wejściem na salę egzaminacyjną do okazania dowodu tożsamości oraz dowodu wniesienia opłaty za przeprowadzenie rekrutacji, gdy opłata ta nie jest widoczna na koncie kandydata w IRK.
    7. Kandydat, w trakcie trwania egzaminu, nie może używać telefonu komórkowego, odtwarzaczy ani innych urządzeń rejestrujących obraz i/lub dźwięk pod rygorem unieważnienia egzaminu.
    8. Nieprzystąpienie do egzaminu w wyznaczonym terminie lub nieuzyskanie minimalnej liczby punktów, oznacza uzyskanie zerowej liczby punktów SGGW z tego egzaminu, co równoznaczne jest z uzyskaniem zerowego wyniku kwalifikacji.

     

    CZAS WYKONANIA PRACY EGZAMINACYJNEJ

    Czas wykonania zadania, dostosowany będzie do warunków i tematu od 2 do 3 godzin zegarowych. 

    CEL EGZAMINU

    Założeniami organizatorów egzaminu z rysunku odręcznego na kierunek Architektura Krajobrazu przeprowadzanego podczas rekrutacji do SGGW oprócz sprawdzianu umiejętności rysunkowych i wrażliwości postrzegania otaczającego świata jest stworzenie niepowtarzalnego i niezapomnianego wydarzenia. Wybierając miejsce przeprowadzenia egzaminu i tworząc przyjazną atmosferę staramy się, aby egzamin nie wzbudzał dodatkowego stresu i nerwów, ale miłe wspomnienie i rodzaj wydarzenia artystycznego, którego uczestnikami są kandydaci. Na miejsce egzaminu wybieramy zazwyczaj wnętrza, pracownie, aule lub plenery, dlatego istotnym czynnikiem jest również uniezależnienie się od warunków pogodowych i zapewnienie właściwych warunków zdającym.

    PRZEPROWADZENIE EGZAMINU – INFORMACJE PRAKTYCZNE

    Praca egzaminacyjna będzie wykonywana na białym papierze (bristol lub papier rysunkowy, formaty, które mogą być zaproponowane do wykonania pracy to: A3 – 29,7cm-42 lub A2 – 42cm x 60), który będzie dostarczony kandydatom przez organizatorów. Natomiast każdy kandydat powinien mieć ze sobą sztywny podkład, stosownej wielkości, na którym będzie mógł położyć papier i swobodnie rysować. Sztywny podkład do rysowania powinien być wyposażony w spinacze, przytrzymujące papier. Nie wolno mieć teczek rysunkowych i własnego papieru do rysowania oraz oznaczonych lub porysowanych podkładek!

    TECHNIKA WYKONANIA

    Technika wykonania zadania powinna być przemyślana i dostosowana do panujących warunków. Istnieje możliwość wykonania prac w różnych technikach z założeniem, że nie wymagają dodatkowego utrwalenia.

    Szkice rysunkowe czarno–białe.

    Szkice rysunkowe czarno białe należy wykonywać w takiej technice, która nie wymaga utrwalania. Zalecana są następujące techniki: ołówkowa, wszelkiego rodzaju pisaki, tusz rozprowadzany wodą itd. W szkicach czarno – białych nie wolno stosować węgla, ołówków pastelowych, tłustych kredek i farb olejnych. Zakaz ten wynika z tego, że przy składaniu i rozkładaniu prac podczas ich przeglądania, rysunek może ulec zatarciu. W technice ołówkowej można używać gumki.

    Barwne szkice malarskie.

    Malarskie szkice można wykonywać w technice: akwareli (farby akwarelowe i kredki akwarelowe), kolorowych tuszy. Szkiców barwnych nie należy wykonywać farbami olejnymi i akrylowymi, pastelami oraz tłustymi kredkami, ponieważ te wymagają czasu i odpowiednich technik utrwalenia, co uniemożliwia ich przetransportowanie z miejsca przeprowadzenia egzaminu. Kredki ołówkowe są dozwolone, ale wymagają dużo więcej czasu niż inne techniki. Dlatego podjecie takiej decyzji powinno być przemyślane i podjęte wcześniej, przed egzaminem.

    Szkice czarno – białe i barwne będą oceniane jako równorzędne prace egzaminacyjne.

    Każdy, kto zdecyduje się na pracę farbami wodnymi lub tuszami, musi mieć ze sobą swój pędzel i odpowiednie naczynia: na czystą wodę i naczynie do płukania pędzli oraz na wszelki wypadek: ściereczkę lub chusteczki higieniczne.

     

    Podstawą do wykonania pracy egzaminacyjnej będzie umiejętność kreatywnego myślenia, podzielenia się własną wizją, dokonywanie bezpośredniej obserwacji wzrokowej krajobrazu i przenoszenie swych spostrzeżeń na papier. W rezultacie takiego procesu przetwarzania i podzielenia się umiejętnością obserwacji, praca egzaminacyjna powinna być wykonana w konwencji powszechnego realistycznego sposobu postrzegania świata, a prace mieć charakter szkiców rysunkowych czarno – białych lub barwnych – malarskich. Kandydat ma pełną swobodę wyboru czy wykonać szkice czarno – białe czy barwne.

    KRYTERIA OCENY PRACY EGZAMINACYJNEJ

    1. Realizacja i odpowiedź na zadany temat i pomysł oryginalnego spojrzenia, autorskiej interpretacji.
    2. Właściwy wybór scen i prawidłowe zakomponowanie arkusza papieru.
    3. Oddanie charakteru, nastroju i niepowtarzalności kreowanego w pracy miejsca.
    4. Zachowanie i operowanie właściwymi proporcjami pomiędzy elementami tworzącymi treść kompozycji.
    5. Umiejętności warsztatowe (wyrażenie iluzji przestrzeni zgodne z zasadami perspektywy wykreślnej światłocień, plany).
LAUREACI OLIMPIAD I KONKURSÓW