Ubezpieczenie zdrowotne

Student będący obywatelem Polski

  • Kiedy student podlega ubezpieczeniu zdrowotnemu?

    Student będący obywatelem RP podlega obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego:

    • do ukończenia 26. roku życia, jako członek rodziny osoby ubezpieczonej. W takim przypadku do ubezpieczenia jest on zgłaszany przez wstępnych (tj. rodziców lub dziadków) lub opiekunów prawnych, posiadających tytuł ubezpieczenia (umowa o pracę, umowa cywilno-prawna, samozatrudnienie, renta, emerytura);
    • gdy posiada orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności (lub równorzędne) bez względu na wiek, jako członek rodziny osoby ubezpieczonej;
    • student pozostający w związku małżeńskim zgłaszany jest do ubezpieczenia przez małżonka podlegającego obowiązkowi ubezpieczenia, jako członek rodziny osoby ubezpieczonej;
    • w sytuacji gdy student poniżej 26. roku życia jest zatrudniony na podstawie umowy o pracę ma własny tytuł do ubezpieczenia,  zgłoszenia dokonuje zatrudniający studenta pracodawca;
    • w sytuacji gdy student jest uprawniony do renty z ZUS zgłaszany jest przez instytucję wypłacającą świadczenie;
    • student prowadzący własną działalność gospodarczą samodzielnie dokonuje zgłoszenia do ubezpieczenia zdrowotnego.

    UWAGA!: Jeżeli okresowo student był zatrudniony (np. praca wakacyjna) i pracodawca odprowadzał za niego składki na ubezpieczenie zdrowotne, to skutkowało to wyrejestrowaniem z ubezpieczenia do którego był zgłoszony przez rodziców (jako członek rodziny).
    W takim przypadku po zakończeniu zatrudnienia student ponownie powinien zostać zgłoszony do ZUS przez rodzica, jako członek jego rodziny.

    W przypadku gdy rodzic, który zgłosił dziecko do ubezpieczenia zdrowotnego zmieni miejsce zatrudnienia, również musi ponownie dokonać zgłoszenie dziecka do ubezpieczenia zdrowotnego w swoim nowym miejscu pracy.

  • Kiedy Uczelnia może zgłosić studenta do ubezpieczenia zdrowotnego?

    Uczelnia może zgłosić studenta do ubezpieczenia zdrowotnego – na jego wniosek, w przypadku gdy:

    • student, który nie ukończył 26. roku życia nie może zostać zgłoszony do ubezpieczenia przez członków rodziny (np. student nie posiada rodziców, opiekunów prawnych, małżonka, rodzice studenta nie posiadają tytułu do ubezpieczenia w Polsce, oraz gdy student nie pobiera renty rodzinnej),
    • student kontynuuje naukę po ukończeniu 26. r. ż. i nie podlega obowiązkowi ubezpieczenia z innego tytułu (np. nie może zostać zgłoszony przez małżonka, nie jest zatrudniony na umowę cywilno-prawną lub umowę o pracę i nie prowadzi działalności gospodarczej, nie posiada prawa do renty, etc.)
  • Jak dokonać zgłoszenia?

    W celu zgłoszenia do ubezpieczenia student składa w Biurze Spraw Studenckich, budynek 8 pok. 5 (parter)

    • oświadczenie o niepodleganiu ubezpieczeniu zdrowotnemu z innego tytułu (druk dostępny w BSS),
    • zgłoszenie do ZUS na druku ZUS ZZA (druk dostępny w BSS).

    W przypadku zgłoszenia do ubezpieczenia członka rodziny studenta należy złożyć również druk ZCNA.

  • Do kiedy obowiązuje ubezpieczenie?

    • Obowiązek ubezpieczenia przez uczelnię wygasa z dniem ukończenia studiów lub skreślenia z listy studentów.
    • Ubezpieczenie zdrowotne po ukończeniu I stopnia studiów: 

    – studenci, którzy zgłosili się do ubezpieczenia zdrowotnego na uczelni i ukończyli pierwszy stopień studiów tracą prawo do ubezpieczenia zdrowotnego i podlegają wyrejestrowaniu z dniem ukończenia studiów.

    • Zgodnie z powyższym absolwenci studiów pierwszego stopnia, którzy podejmują naukę na studiach drugiego stopnia i chcą być nadal objęci ubezpieczeniem zdrowotnym przez uczelnię powinni ponownie zgłosić się do ubezpieczenia zdrowotnego po immatrykulacji tj. po 1 października.

    Powyższe regulacje dotyczą także studentów niebędących obywatelami RP.

    Prawo do świadczeń opieki zdrowotnej osoby, która została wyrejestrowana z ubezpieczenia przez uczelnię wygasa po upływie 4 miesięcy od wyrejestrowania.

    • W przypadku osób zgłoszonych jako członkowie rodziny studenta prawo do świadczeń opieki zdrowotnej wygasa po upływie 30 dni od wyrejestrowania z ubezpieczenia.
  • Ważne!

    • Student, który został zgłoszony do ubezpieczenia zdrowotnego przez uczelnię, zobowiązany jest poinformować Biuro Spraw Studenckich o powstaniu innego tytułu do ubezpieczenia (np. zatrudnieniu) lub zmianie danych oraz wyrejestrować się, składając wypełniony formularz ZWUA w ciągu 7 dni od powstania przyczyny wyrejestrowania.

Student będący cudzoziemcem

  • Obywatele państwa członkowskiego Unii Europejskiej (UE) i / lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA)

    • Prawo do bezpłatnego leczenia na terytorium Polski potwierdza karta EKUZ – czyli Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego.
    • Cudzoziemcy obywatele UE i EFTA powinni wyrobić kartę w kraju pochodzenia przed przyjazdem na studia do Polski.
  • Obywatele innych państw niż państwa Unii Europejskiej (UE) i państwa Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA)

    Polisa ubezpieczenia zdrowotnego pokrywająca koszty leczenia w okresie kształcenia w Polsce, lub Umowa Dobrowolnego Ubezpieczenia Zdrowotnego zawarta z Narodowym Funduszem Zdrowia (NFZ) – umowę mogą podpisać cudzoziemcy niepodlegający obowiązkowemu ubezpieczeniu zdrowotnemu w Polsce oraz w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej lub państwie członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym.

    Studenci, którzy zawarli umowę dobrowolnego ubezpieczenia zdrowotnego z Narodowym Funduszem Zdrowia, zobowiązani są do opłacania miesięcznych składek.

    W celu podpisania umowy dobrowolnego ubezpieczenia zdrowotnego należy udać się do oddziału NFZ właściwego dla miejsca zamieszkania. Oddziałem właściwym dla cudzoziemców mieszkających w województwie mazowieckim jest Mazowiecki Oddział Narodowego Funduszu Zdrowia, mający siedzibę pod adresem:

    ul. Chałubińskiego 8
    00-613 Warszawa

    www.nfz-warszawa.pl

    NFZ – jak ubezpieczyć się dobrowolnie

    W sprawie szczegółowych pytań dotyczących zawarcia umowy z NFZ prosimy o kontakt z właściwym oddziałem Narodowego Funduszu Zdrowia.

  • W jakich przypadkach Uczelnia może opłacać składki na ubezpieczenie zdrowotne za studenta cudzoziemca?

    Uczelnia może opłacać składkę na ubezpieczenie zdrowotne za studenta cudzoziemca, który spełnia łącznie następujące  warunki:

    1. Jest studentem, który odbywa kształcenie w SGGW.
    2. Jest osobą, która nie posiada obywatelstwa państwa członkowskiego Unii Europejskiej (UE) lub Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym (EFTA) i nie jest osobą które legalnie zamieszkuje na terytorium innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego UE i EFTA.
    3. Posiada decyzję konsula o uznaniu za osobę pochodzenia polskiego w rozumieniu przepisów o repatriacji lub posiada ważną Kartę Polaka.
  • Ważne!

    Obowiązek Uczelni do opłacania składek na ubezpieczenie zdrowotne studenta cudzoziemca, ustaje w następujących przypadkach:

    1. Uzyskania statusu absolwenta uczelni.
    2. Skreślenia z listy studentów.
    3. Rezygnacji ze studiów.
    4. Utraty ważności Karty Polaka, w takim przypadku student powinien przedstawić inny dokument potwierdzający polskie pochodzenie, aby Uczelnia kontynuowała opłacanie składek.
    5. Otrzymania zezwolenia na pobyt stały (karty pobytu stałego), w takim przypadku Karta Polaka traci ważność, a student powinien przedstawić inny dokument potwierdzający polskie pochodzenie, aby Uczelnia kontynuowała opłacanie składek.
    6. Nabycia polskiego obywatelstwa (student w tym przypadku nabywa uprawnienie do objęcia obowiązkowym ubezpieczeniem zdrowotnym po spełnieniu warunków do ubezpieczenia w Uczelni, które obowiązują studentów z polskim obywatelstwem).
    7. Objęcia obowiązkowym ubezpieczeniem zdrowotnym np. w przypadku podpisania umowy o pracę, obowiązek opłacania składek na ubezpieczenie zdrowotne przechodzi na pracodawcę.

      – Kwestia kontynuacji ubezpieczenia zdrowotnego w ramach Umowy Dobrowolnego Ubezpieczenia Zdrowotnego, którą cudzoziemiec podpisał z NFZ leży w gestii cudzoziemca.

      UWAGA! Student cudzoziemiec, który został zgłoszony do ubezpieczenia zdrowotnego przez uczelnię na podstawie posiadania Karty Polaka bądź decyzji konsula o uznaniu za osobę pochodzenia polskiego, zobowiązany jest poinformować Biuro Spraw Studenckich o uzyskaniu decyzji na pobyt stały albo innego tytułu do ubezpieczenia oraz wyrejestrować się, składając wypełniony formularz ZWUA w ciągu 7 dni od dnia otrzymania decyzji w BSS (bud. 8 pok. 5).