Zaprojektowany przez konsumentów innowacyjny wypiek dla alergików trafił na rynek

Na sklepowe półki trafił właśnie nowatorski produkt zaprojektowany przez konsumentów, naukowców z SGGW i piekarnię WM-ka z Kolbuszowej na Podkarpaciu. To innowacyjna, roślinna przekąska piekarnicza w kształcie spirali, z nadzieniem ze szpinaku, hummusu i suszonych pomidorów. Produkt jest odpowiedni dla wegan oraz osób nietolerujących mleka, masła i jajek, a więc podstawowych składników wykorzystywanych w branży piekarniczej. Przekąskę można znaleźć w kilkuset punktach sprzedaży na Podkarpaciu oraz w sieci sklepów FRAC, również w Warszawie.
Innowacyjny produkt, który właśnie trafił do sklepów powstał w ramach europejskiego projektu EIT Food RIS Consumer Engagement Labs, którego celem jest tworzenie żywności odpowiadającej na potrzeby konsumentów o szczególnych wymaganiach dietetycznych. W trakcie warsztatów współtworzenia (tzw. ko-kreacji) konsumenci wzięli udział w pięcioetapowym procesie – od opracowania profilu tzw. persony, przez identyfikację luk rynkowych i tworzenie koncepcji, aż po prezentację pomysłów przed producentem. Efektem było 13 koncepcji nowych produktów, na podstawie których powstała rzemieślniczo wytworzona spiralna bułka „Ślimak z nadzieniem szpinakowo-hummusowym”, która właśnie trafiła do sprzedaży.
Ideą tego typu projektów jest bliska współpraca pomiędzy producentami, naukowcami oraz konsumentami przy tworzeniu nowatorskich produktów. Konsumenci zyskują realny wpływ na projektowanie żywności spełniającej ich rosnące wymagania, a producenci mogą zagospodarować kolejną niszę tworząc i wprowadzając na rynek produkt, który odpowiada na realne potrzeby klientów. Ko-kreacja jako model współpracy potwierdza, że łączenie świata nauki i biznesu to dobry impuls dla rynku, który przynosi jego uczestnikom szereg korzyści. Producenci z branży spożywczej, którzy chcą się wyróżnić na rynku, sięgają po metodę ko-kreacji coraz chętniej – mówi dr hab. Katarzyna Świąder, kierownik projektu z SGGW.
Nowa przekąska jest wolna od mleka, masła i jajek, jednocześnie będąc źródłem białka i błonnika pokarmowego, a także wyróżnia się prostym składem, najwyższą jakością surowców, atrakcyjną teksturą, aromatem i smakiem. Produkt został tak zaprojektowany, by nie tylko smakował, ale też dostarczał cennych składników odżywczych. W porównaniu do tradycyjnych przekąsek piekarniczych słodkich lub wytrawnych, opracowany produkt ma lepszą wartość odżywczą. W 100 g jest jedynie 180 kcal, a jednocześnie 6,1 g białka oraz 3,2 g błonnika, ważnego dla zdrowia układu pokarmowego oraz utrzymania sytości. Zawiera też umiarkowaną ilość tłuszczu i niewiele soli, dzięki czemu wpisuje się w zalecenia WHO dotyczące zdrowego żywienia. Dzięki puszystej strukturze ciasta, wilgotnemu nadzieniu, chrupiącym ziarnom oraz aromatowi świeżo pieczonego chleba ze szpinakiem i przyprawami, przekąska łączy walory smakowe z prozdrowotnym składem, co jest dużym wyzwaniem w przypadku produktów roślinnych.
Z uwagą i zainteresowaniem obserwowałem proces, w którym konsumenci we współpracy z naukowcami i naszymi ekspertami pracowali nad stworzeniem zupełnie nowego produktu przeznaczonego dla wybranej grupy konsumentów. Przez udział w tym projekcie zyskaliśmy cenne doświadczenie oraz uwagę konsumentów poszukujących nowości – mówi Witold Węgrzyn, właściciel piekarni WM-ka w Kolbuszowej.
„Ślimak z nadzieniem szpinakowo-hummusowym” jest przykładem produktu „on the go” i ”clean label”, który można łatwo wziąć ze sobą. Bułka jest dostępna w jednorazowym opakowaniu, które dodatkowo zawiera wszelkie informacje na etykiecie, takie jak skład, co jest rzadko spotykane w produktach piekarniczych, a było niezmiernie ważne dla konsumentów, którzy pracowali nad stworzeniem tego produktu. Przekąska została opracowana w ramach pięcioetapowego procesu, w którym udział wzięło 25 osób na dietach roślinnych i eliminacyjnych. To dowód, że współpraca konsumentów, naukowców i przemysłu może prowadzić do realnych innowacji w sektorze spożywczym.
Projekt realizowali: dr hab. Katarzyna Świąder i dr inż. Artur Głuchowski z SGGW oraz Monika Kosar-Sikora z piekarni WM-ka. Projekt koordynowali specjaliści z Centrum Innowacji Odpowiedzialnych Społecznie Uniwersytetu Warszawskiego oraz Biuro Projektów Międzynarodowych SGGW. Finansowanie zapewnił Europejski Instytut Innowacji i Technologii (EIT) w ramach programu Horyzont Europa.