Partnerstwo SGGW i Biedronki w trosce o zdrowie publiczne w Polsce

W rozmowie z prof. dr hab. Krystyną Gutkowską – dyrektor Instytutu Nauk o Żywieniu Człowieka Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie o nawiązaniu współpracy pomiędzy SGGW a Jeronimo Martins Polska S.A., które jest właścicielem sieci sklepów Biedronka. W wyniku tej współpracy powstanie Centrum Innowacji Biedronka („Biedronka LAB. Produkty w Twoich rękach!”), które będzie mieściło się w powstającym Innowacyjnym Centrum Nauk Żywieniowych SGGW..
Pani Profesor, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie prowadzi budowę Innowacyjnego Centrum Nauk Żywieniowych. Centrum, które będzie działać przy Instytucie Nauk o Żywieniu Człowieka, którego dyrektorem jest Pani. Co to za Centrum i jakie ma być jego kluczowe zadanie?
Centrum to nowoczesna przestrzeń infrastrukturalna o charakterze laboratoryjno-dydaktycznym przeznaczona do prowadzenia działalności naukowej w zakresie nauk o żywieniu człowieka oraz nauk o zdrowiu i powiązanych z nimi działaniami wdrożeniowymi i edukacyjnymi, a zatem to budynek wielofunkcyjny umożliwiający organizację nowoczesnych badań naukowych w wyposażonych w unikatową aparaturę laboratoriach, zajęć dydaktycznych, seminariów, konferencji, wystaw, ekspozycji, itp.
Badania planowane w Innowacyjnym Centrum Nauk Żywieniowym ukierunkowane będą na zmniejszenie skali występowania chorób dietozależnych w populacji polskiej. Mamy nadzieję, że przyniosą one konkretne efekty zdrowotne, społeczne i ekonomiczne. W pracowniach prowadzone będą nowatorskie badania projektowania nowej żywności, której cechy fizyczne i chemiczne, a także wartość prozdrowotna, będą mogły uzyskać najwyższą akceptację konsumencką.
Efekt realizacji inwestycji polegać będzie na stworzeniu możliwości kształcenia specjalistów wyposażonych w wiedzę, umiejętności oraz kompetencje społeczne niezbędne w propagowaniu zasad racjonalnego żywienia, projektowania prozdrowotnej żywności oraz w kształtowaniu właściwego stylu życia, ze szczególnym uwzględnieniem prawidłowych zachowań żywieniowych.
W ICNŻ zlokalizowane będą następujące laboratoria:
- Laboratorium Diagnostyki Żywieniowej, wraz z pracowniami: Diagnostyki Biochemicznej; Antropometrii Żywieniowej; Badań nad Metabolizmem; Epidemiologii Żywieniowej
- Laboratorium Nutrigenomiki i Biologii Molekularnej
- Laboratorium Mikrobiologii Żywności i Mikrobiomu
- Laboratorium Badań Konsumenckich i Sensorycznych, wraz z pracowniami: Pomiaru Bodźców Środowiskowych i Emocji; Badań Ilościowych i Analiz Wielowymiarowych; Badań Sensorycznych
- Laboratorium Edukacji Żywieniowo-Dietetycznej
- Laboratorium Badań Modelowych, wraz z pracowniami: Biologicznej Oceny Żywności; Modelowych Przemian Żywności
- Laboratorium Nanotechnologii w Żywieniu
- Laboratorium Żywności Funkcjonalnej
- Laboratorium Innowacyjnej Gastronomii, z Pracownią Projektowania Nowoczesnych Systemów Gastronomicznych
- Laboratorium Innowacyjnych Analiz Chemicznych
- Laboratorium Techniki i Projektowania Żywności z dwoma halami: Technik i Maszyn (Urządzeń) Gastronomicznych oraz Technologii Przemysłu Spożywczego oraz Pracownią Systemów Wspomagania Projektowania i Kontroli Procesów Technologicznych.
Poza tym w ICNŻ zlokalizowana będzie wielofunkcyjna sala konferencyjna z zapleczem.
Na podstawie umowy pomiędzy SGGW a Jeronimo Martins Polska S.A., które jest właścicielem sieci sklepów Biedronka, w Innowacyjnym Centrum Nauk Żywieniowych SGGW ma działać Centrum Innowacji Biedronka („Biedronka LAB. Produkty w Twoich rękach!”). Co to za projekt i skąd pomysł na tę współpracę?
Pomysł na tę współpracę zrodził się kilka lat temu, dzięki wcześniejszym wspólnym działaniom z „Biedronką”, a konkretnie z panią dyrektor Justyną Szymani, z którą współpracowałam w zakresie wspólnych badań konsumenckich, czy organizacji staży dla studentów Wydziału Żywienia Człowieka. Ta współpraca zawsze była bardzo owocna i inspirująca. Natomiast sam pomysł na Centrum Innowacji Biedronka „Biedronka LAB. Produkty w Twoich rękach!”, zaistniał wraz z pojawieniem się idei w zarządzie Biedronki na utworzenie takiego Centrum, co zbiegło się z realizacją naszej inwestycji ICNŻ. Te dwie koncepcje od samego początku wydawały nam się komplementarne i spójne, i w konsekwencji rozpoczęła się dyskusja nad realizacją tego zamysłu, oczywiście przy poinformowaniu o tym władz naszej uczelni oraz rozmów z przedstawicielami zarządu Biedronki.
Co zyska SGGW na podstawie tej współpracy, a co Jeronimo Martins Polska S.A.?
Moim zdaniem, korzyści z tej współpracy dla SGGW jako środowiska akademickiego oraz dla Jeronimo Martins Polska jako właściciela największej sieci handlowej w Polsce będą znaczące. Będziemy wspólnie opracowywać prozdrowotną ofertę produktów żywnościowych w trosce o zdrowie publiczne w Polsce.
Tym samym, SGGW jako pierwsza w Polsce uczelnia kształcąca i prowadząca badania naukowe w obszarze żywienia człowieka zyskuje możliwość bezpośredniego oddziaływania na ofertę produktów żywnościowych adresowanych codziennie do milionów polskich konsumentów, w trosce o ich zdrowie i bezpieczeństwo żywieniowe. „Biedronka LAB. Produkty przyszłości w Twoich rękach!” będzie miejscem, gdzie biznes spotyka się z nauką i wspólnie poszukiwane będą odpowiedzi na oczekiwania konsumentów w zakresie smaku, składu, funkcjonalności, a także opakowań i wygody użytkowania produktów spożywczych. Tym samym, idea transferu wiedzy do gospodarki, jak i do społeczeństwa, będzie miała wyjątkową szansę realizacji, a występujące w ewaluacji jednostek naukowych kryterium wpływu na otoczenie również ma wyjątkową szansę wypełnienia.
Czy nasi naukowcy będą mieli możliwość prowadzenia badań w CIB („Biedronka LAB. Produkty w Twoich rękach!”)?
Udział naukowców z Instytutu Nauk o Żywieniu Człowieka w prowadzeniu badań w CIB jest warunkiem koniecznym dla realizacji zapisów umowy, co również zwiększa szansę na rozwój naukowy i aplikacyjny, poszerzając kompetencje i kontakty z przemysłem żywnościowym w naszym kraju.
Czy nasi studenci będą mieli możliwość korzystania z CIB („Biedronka LAB. Produkty w Twoich rękach!”) w celach edukacyjnych?
Nasi studenci również będą korzystać z możliwości wynikających ze współpracy z Centrum Innowacji Biedronka, zarówno bezpośrednio uczestnicząc w niektórych badaniach, np. konsumenckich, ale również przy opracowywaniu nowych technologii wytwarzania innowacyjnych produktów żywnościowych, ich pakowania czy komunikacji marketingowej w zakresie oferty rynkowej.
Kiedy projekt zostanie uruchomiony i jak długo potrwa?
Projekt zostanie uruchomiony z chwilą zakończenia prac nad budową ICNŻ oraz utworzeniem CIB i decyzjami dopuszczenia budynku do użytkowania. Przypuszczam, że będzie to miało miejsce w połowie 2026 roku. W umowie zakłada się 10-letni okres współpracy, z możliwością jego wydłużenia, co mam nadzieję, że będzie miało miejsce, zapewniając tym samym realizację szczytnych idei przyświecających tej umowie w trosce o zdrowie polskich konsumentów.
Dziękuję za rozmowę.
Rozmawiała: Anita Kruk, Biuro Promocji SGGW