Pawilon Polski na Expo Osaka 2025 z nagrodą za najlepszy projekt wystawy

Pawilon Polski na Wystawie Światowej Expo Osaka, Kansai 2025 zdobył I miejsce za projekt wystawy w kategorii „Pawilony samodzielnie zbudowane – Typ A”.
Wśród elementów ekspozycji, które przyciągnęły uwagę międzynarodowego jury znalazła się instalacja artystyczna „Przednówek” autorstwa dr hab. Urszuli Zajączkowskiej, prof. SGGW z Samodzielnego Zakładu Botaniki Leśnej Instytutu Nauk Leśnych SGGW i Megi Malnowsky.
Dzieło współautorstwa prof. Urszuli Zajączkowskiej, łączące naukę i sztukę, stanowi refleksję nad tym, co w przyrodzie najbardziej ulotne i trudne do uchwycenia. „Przednówek” to próba zatrzymania chwil „pomiędzy” – tych, które zwykle umykają naszemu spojrzeniu: prawie otwartego pąka, jeszcze żywego, ale już obumierającego liścia, rozpadającego się kwiatu czy ledwie rozwiniętego owocu.
– Chciałam pokazać, że te krótkotrwałe stany są nie tylko piękne i interesujące, lecz także dowodzą, jak mało jeszcze wiemy o przyrodzie i jak prosto na nią patrzymy. – mówi prof. Urszula Zajączkowska.
Polska znalazła się w gronie 40 państw posiadających indywidualne pawilony. Wystawa trwająca od kwietnia do 13 października 2025 r., cieszyła się ogromnym zainteresowaniem. Pawilon odwiedzało średnio 5 tysięcy osób dziennie. SGGW jako pierwsza polska uczelnia zaprezentowała się na Wystawie Światowej Expo Osaka, Kansai 2025, podczas Polskiego Dnia Ziemi przygotowując konferencję z udziałem naukowców z SGGW i japońskich partnerów oraz organizując warsztaty edukacyjne przy Pawilonie Polski.
Pawilon Polski, którego forma architektoniczna została określona jako „spirala kreatywności” symbolizuje eksportowanie w świat polskiego genu twórczości. Hasło przewodnie wystawy „Polska. Dziedzictwo, które napędza przyszłość” – łączy tradycję z nowoczesnością, pokazując Polskę jako kraj innowacyjny, a zarazem zakorzeniony w bogatym dziedzictwie kulturowym i przyrodniczym.
Wśród licznych wyróżnień, jakie zebrał polski pawilon, warto wspomnieć także o obecności na liście dziennika „The New York Times”, który umieścił go w zestawieniu „25 rzeczy, które warto zobaczyć na Expo 2025”. Sukces Pawilonu Polski pokazuje jak wiele można osiągnąć dzięki współpracy artystów, naukowców i projektantów. To także dowód, że kreatywność i wiedza są mocną stroną polskiej kultury i nauki.