SGGW na Open Eyes Economy Summit 2025. Przyszłości polskiego rolnictwa i Paktu Społecznego dla sektora rolno-żywnościowego

Open Eyes Economy Summit 2025 w Krakowie z udziałem przedstawicieli SGGW, którzy wnieśli do obrad naukową perspektywę na „Pakt społeczny dla polskiego rolnictwa”. Dr. hab. Marta Mendel, prof. SGGW, prof. Jarosław Gołębiewski oraz dr hab. Zbigniew Karaczun, prof. SGGW mówili o roli nauki oraz kształcenia kadr w procesie transformacji polskiego rolnictwa.
18 i 19 listopada 2025 r. w Krakowie odbyła się dziesiąta edycja Open Eyes Economy Summit, jednego z najważniejszych w Polsce wydarzeń poświęconych ekonomii wartości, zrównoważonemu rozwojowi i nowoczesnym trendom społecznym oraz gospodarczym. OEES tworzy przestrzeń dialogu między nauką, biznesem, administracją publiczną, organizacjami społecznymi i środowiskami obywatelskimi. Jego celem jest budowanie nowego modelu gospodarki opartego na odpowiedzialności, współpracy i poszanowaniu zasobów.
W tegorocznym programie wydarzenia znalazła się debata o przyszłości polskiego rolnictwa, w tym sesja specjalna poświęcona „Paktowi społecznemu dla polskiego rolnictwa i produkcji żywności”. Szkołę Główną Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie w debacie o Pakcie Społecznym oraz transformacji polskiego rolnictwa reprezentowali dr hab. Marta Mendel, prof. SGGW, prorektor ds. umiędzynarodowienia SGGW, prof. Jarosław Gołębiewski, prorektor ds. dydaktyki SGGW i dr hab. Zbigniew Karaczun, prof. SGGW, moderator sesji specjalnej.
Pakt społeczny dla polskiego rolnictwa i produkcji żywności
Inicjatywa Paktu, tworzona oddolnie m.in. przez organizacje pozarządowe, dąży do wypracowania porozumienia między wszystkimi grupami interesariuszy sektora. W centrum jej zainteresowań znajdują się:
- zapewnienie stabilnych i godziwych dochodów rolników przy jednoczesnej gwarancji bezpieczeństwa żywnościowego mieszkańców Polski;
- postrzeganie rolnictwa szerzej niż tylko przez pryzmat produkcji żywności – jako elementu kultury, krajobrazu, środowiska i klimatu;
- transformacja w kierunku zrównoważonych praktyk, w tym ochrony gleb, retencji wody, redukcji presji produkcji zwierzęcej i wzrostu rolnictwa ekologicznego;
- otwartość na dialog społeczny – z udziałem nauki, konsumentów, organizacji środowiskowych i obywatelskich, nie tylko przedstawicieli branżowych lobby.
Dr hab. Marta Mendel, prof. SGGW zwróciła uwagę, że rola uczelni rolniczych w pracach nad Paktem Społecznym jest kluczowa dla nadania mu profesjonalnego i wiarygodnego charakteru. Podkreślała, że obecność nauki pozwala skutecznie przeciwdziałać dezinformacji i misinformacji, które osłabiają zaufanie społeczne do rolnictwa, a jednocześnie chroni treść Paktu przed upolitycznieniem. Zaznaczyła również, że uczelnie zapewniają niezbędne zaplecze badań i innowacji, umożliwiając rzetelną ocenę proponowanych rozwiązań oraz ich wdrażanie w praktyce. Ważnym elementem, jak wskazywała Pani Profesor, jest także kształcenie i przygotowanie nowej kadry, która będzie w stanie sprostać wyzwaniom stojącym przed transformującym się sektorem rolno-żywnościowym.
Duży nacisk położono na rolę edukacji w przyszłości rolnictwa. Wskazywano konieczność: modernizacji programów studiów („zielona rewizja” kształcenia), rozwoju edukacji ustawicznej (LLL) dla rolników i doradców, tworzenia programów praktycznych, takich jak Living Labs i gospodarstwa demonstracyjne, podnoszenia kompetencji środowisk administracji, samorządów i sektora spożywczego, rozwijania kompetencji cyfrowych i umiejętności przyszłości.
Problem malejącej atrakcyjności kierunków rolniczych był jednym z kluczowych wątków podejmowanych przez przedstawicieli SGGW, którzy podkreślali, że bez skutecznych działań edukacyjnych transformacja polskiego rolnictwa będzie niemożliwa.
SGGW jako partner dialogu o przyszłości polskiego rolnictwa
Udział przedstawicieli SGGW w Open Eyes Economy Summit 2025 pokazał, że uczelnia jest jednym z najważniejszych głosów w debacie o zrównoważonym i odpowiedzialnym rozwoju sektora rolno-żywnościowego. Eksperci uczelni nie tylko analizują zmiany, ale również aktywnie współtworzą kierunki ich wdrażania – od badań naukowych, przez polityki publiczne, po nowoczesne kształcenie.